Algemene voorwaarden

1. Aanbiedingen en Overeenkomsten

1.1 Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle aanbiedingen, rechtsbetrekkingen, en overeenkomsten waarbij BearBox Media diensten en/of producten van welke aard dan ook levert aan cliënt. Afwijkingen en aanvullingen op deze algemene voorwaarden zijn slechts geldig indien deze uitdrukkelijk en schriftelijk zijn overeengekomen.

1.2 Alle aanbiedingen en andere uitingen van BearBox Media zijn vrijblijvend, tenzij schriftelijk anders is aangegeven. Cliënt staat in voor de juistheid en volledigheid van de door of namens hem aan BearBox Media verstrekte informatie, zoals specificaties, wensen en andere gegevens waarop BearBox Media haar aanbieding baseert.

1.3 De toepasselijkheid van inkoopvoorwaarden of andere voorwaarden van cliënt wordt hierbij uitdrukkelijk afgewezen.

1.4 Indien enige bepaling van deze algemene voorwaarden nietig of vernietigbaar blijkt te zijn, blijven de overige bepalingen volledig van kracht. In een dergelijk geval zullen partijen in overleg treden om een nieuwe bepaling overeen te komen die zoveel mogelijk aansluit bij het doel en de strekking van de oorspronkelijke bepaling.

1.5 BearBox Media behoudt zich het recht voor om nadere eisen te stellen aan de wijze van communicatie tussen partijen of het verrichten van rechtshandelingen per e-mail.

2. Prijs en Betaling

2.1 Alle prijzen vermeld door BearBox Media zijn exclusief omzetbelasting (BTW) en andere door de overheid opgelegde heffingen. Voor opdrachten hanteert BearBox Media de volgende facturering: tijdens de proefperiode wordt de narrowcasting dienst niet in rekening gebracht, eventuele ontwerpkosten- en/of hardwarekosten dienen 100% betaald te worden voor het plaatsen.

2.2 Indien sprake is van een periodieke betalingsverplichting, is BearBox Media gerechtigd om, met een schriftelijke kennisgeving ten minste drie maanden van tevoren, de geldende prijzen en tarieven aan te passen. Indien cliënt niet akkoord gaat met een dergelijke aanpassing, heeft cliënt het recht om de overeenkomst binnen dertig dagen na kennisgeving schriftelijk te beëindigen, met ingang van de datum waarop de aanpassing van kracht zou worden.

2.3 De afspraken over de facturering van de overeengekomen prestaties, inclusief de data waarop BearBox Media de vergoeding in rekening brengt, worden vastgelegd in de overeenkomst. Cliënt dient facturen te betalen volgens de op de factuur vermelde betalingscondities. Bij het ontbreken van specifieke afspraken geldt een betalingstermijn van dertig dagen na factuurdatum. Cliënt is niet gerechtigd tot verrekening of opschorting van betalingen.

2.4 Indien cliënt de verschuldigde bedragen niet tijdig betaalt, is cliënt zonder voorafgaande aanmaning of ingebrekestelling wettelijke rente verschuldigd over het openstaande bedrag. Blijft cliënt na aanmaning of ingebrekestelling in gebreke, dan kan BearBox Media de vordering uit handen geven. In dat geval is cliënt naast het verschuldigde bedrag gehouden tot vergoeding van alle gerechtelijke en buitengerechtelijke kosten, waaronder de kosten van externe deskundigen en in rechte vastgestelde kosten. Bovendien is cliënt de door BearBox Media gemaakte kosten van een mislukte mediation verschuldigd, indien een rechter cliënt veroordeelt tot (gedeeltelijke) betaling van het openstaande bedrag.

3. Vertrouwelijke Gegevens, Overname Personeel en Privacy

3.1 Beide partijen garanderen dat alle gegevens die van de andere partij zijn ontvangen en waarvan men weet of redelijkerwijs zou moeten weten dat deze vertrouwelijk zijn, geheim blijven, tenzij een wettelijke verplichting tot openbaarmaking van die gegevens bestaat. De partij die vertrouwelijke gegevens ontvangt, zal deze uitsluitend gebruiken voor het doel waarvoor ze zijn verstrekt. Gegevens worden in ieder geval als vertrouwelijk beschouwd wanneer zij door een van de partijen als zodanig zijn aangeduid.

3.2 Gedurende de looptijd van de overeenkomst en tot één jaar na beëindiging daarvan, zal geen van beide partijen, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de andere partij, medewerkers van de andere partij die betrokken zijn of zijn geweest bij de uitvoering van de overeenkomst, in dienst nemen of op andere wijze, direct of indirect, voor zich laten werken. BearBox Media zal deze toestemming niet onterecht weigeren, indien de cliënt een passende schadeloosstelling heeft aangeboden.

3.3 Cliënt vrijwaart BearBox Media voor aanspraken van personen van wie persoonsgegevens zijn geregistreerd of verwerkt in het kader van een persoonsregistratie die door de cliënt wordt gehouden of waarvoor de cliënt op basis van de wet anderszins verantwoordelijk is, tenzij de cliënt kan aantonen dat de feiten die aan de aanspraak ten grondslag liggen uitsluitend aan BearBox Media toerekenbaar zijn.

4. Voorbehoud van Eigendom en Rechten, Zaakvorming en Retentie

4.1 Alle door BearBox Media aan cliënt geleverde zaken blijven eigendom van BearBox Media totdat alle bedragen die cliënt verschuldigd is voor de krachtens de overeenkomst geleverde of te leveren zaken of verrichte of te verrichten werkzaamheden, evenals alle overige bedragen die cliënt wegens het niet nakomen van de betalingsverplichting verschuldigd is, volledig aan BearBox Media zijn voldaan. Indien cliënt als wederverkoper optreedt, mag cliënt de zaken die onderworpen zijn aan het eigendomsvoorbehoud van BearBox Media verkopen en doorleveren, voor zover dit gebruikelijk is in het kader van de normale uitoefening van zijn bedrijf. Indien cliënt (mede) uit door BearBox Media geleverde zaken een nieuwe zaak vormt, vormt cliënt deze zaak uitsluitend voor BearBox Media en houdt cliënt de nieuw gevormde zaak voor BearBox Media totdat cliënt alle uit hoofde van de overeenkomst verschuldigde bedragen heeft voldaan. BearBox Media behoudt in dat geval, totdat cliënt volledig aan zijn betalingsverplichtingen heeft voldaan, alle rechten als eigenaar van de nieuw gevormde zaak.

4.2 Rechten worden, indien van toepassing, aan cliënt verleend of overgedragen onder de voorwaarde dat cliënt de daarvoor overeengekomen vergoedingen tijdig en volledig betaalt.

4.3 BearBox Media kan de in het kader van de overeenkomst ontvangen of gegenereerde zaken, producten, vermogensrechten, gegevens, documenten, databestanden en (tussen-)resultaten van de dienstverlening onder zich houden, ondanks een bestaande verplichting tot afgifte, totdat cliënt alle aan BearBox Media verschuldigde bedragen volledig heeft betaald.

5. Risico

5.1 Het risico van verlies, diefstal of beschadiging van zaken, producten, programmatuur of gegevens die het voorwerp van de overeenkomst vormen, gaat over op cliënt op het moment dat deze in de feitelijke beschikkingsmacht van cliënt of een hulppersoon van cliënt worden gebracht.

6. Rechten van Intellectuele of Industriële Eigendom

6.1 Alle rechten van intellectuele en industriële eigendom op de krachtens de overeenkomst ontwikkelde of ter beschikking gestelde programmatuur, websites, databestanden, apparatuur of andere materialen zoals analyses, ontwerpen, documentatie, rapporten, offertes, evenals voorbereidend materiaal daarvan, berusten uitsluitend bij BearBox Media, diens licentiegevers of diens toeleveranciers. Cliënt verkrijgt uitsluitend de gebruiksrechten die bij deze voorwaarden en de wet uitdrukkelijk worden toegekend. Ieder ander of verdergaand recht van cliënt tot verveelvoudiging van programmatuur, websites, databestanden of andere materialen is uitgesloten. Een aan cliënt toekomend recht tot gebruik is niet-exclusief en niet-overdraagbaar aan derden.

6.2 Indien BearBox Media in afwijking van artikel 6.1 bereid is zich te verbinden tot de overdracht van een recht van intellectuele of industriële eigendom, kan een zodanige verbintenis steeds slechts schriftelijk en uitdrukkelijk worden aangegaan. Indien partijen schriftelijk en uitdrukkelijk overeenkomen dat rechten van intellectuele of industriële eigendom met betrekking tot specifiek voor cliënt ontwikkelde programmatuur, websites, databestanden, apparatuur of andere materialen overgaan op cliënt, blijft de bevoegdheid van BearBox Media om de aan die ontwikkeling ten grondslag liggende onderdelen, algemene beginselen, ideeën, ontwerpen, documentatie, werken, programmeertalen en dergelijke, zonder enige beperking voor andere doeleinden toe te passen en te exploiteren, hetzij voor zichzelf, hetzij voor derden, onverminderd. Evenmin tast een overdracht van rechten van intellectuele of industriële eigendom het recht van BearBox Media aan om ten behoeve van zichzelf of derden ontwikkelingen te ondernemen die soortgelijk zijn aan die welke ten behoeve van cliënt zijn of worden gedaan.

6.3 Het is cliënt niet toegestaan enige aanduiding betreffende het vertrouwelijke karakter dan wel betreffende auteursrechten, merken, handelsnamen of andere rechten van intellectuele of industriële eigendom uit de programmatuur, websites, databestanden, apparatuur of materialen te verwijderen of te wijzigen.

6.4 BearBox Media is gerechtigd technische maatregelen te nemen ter bescherming van de programmatuur of met het oog op overeengekomen beperkingen in de duur van het recht tot gebruik van de programmatuur. Cliënt is niet gerechtigd om dergelijke technische maatregelen te verwijderen of te ontwijken. Indien beveiligingsmaatregelen tot gevolg hebben dat cliënt geen reservekopie van programmatuur kan maken, zal BearBox Media, indien dit noodzakelijk is, cliënt desgevraagd een reservekopie ter beschikking stellen.

6.5 Tenzij BearBox Media een reservekopie van de programmatuur aan cliënt ter beschikking stelt, mag cliënt één reservekopie van de programmatuur maken, welke uitsluitend mag worden gebruikt ter bescherming tegen onvrijwillig bezitsverlies of beschadiging. De installatie van de reservekopie kan alleen plaatsvinden na onvrijwillig bezitsverlies of beschadiging. Een reservekopie dient te zijn voorzien van dezelfde labels en aanduidingen van auteursrecht als aanwezig op het oorspronkelijke exemplaar (zie artikel 6.3).

6.6 Met inachtneming van de overige bepalingen van deze algemene voorwaarden, is cliënt gerechtigd om fouten in de ter beschikking gestelde programmatuur te verbeteren, voor zover dit noodzakelijk is voor het beoogde gebruik van de programmatuur. Waar in deze algemene voorwaarden sprake is van ‘fouten’, wordt daaronder verstaan het substantieel niet voldoen aan de door BearBox Media schriftelijk kenbaar gemaakte functionele of technische specificaties en, in het geval van maatwerkprogrammatuur en websites, aan de tussen partijen schriftelijk uitdrukkelijk overeengekomen functionele of technische specificaties. Van een fout is alleen sprake indien cliënt deze kan aantonen en indien deze reproduceerbaar is. Cliënt is verplicht om onverwijld melding te maken van fouten aan BearBox Media.

6.7 BearBox Media vrijwaart cliënt tegen elke rechtsvordering van een derde die gebaseerd is op de bewering dat door BearBox Media zelf ontwikkelde programmatuur, websites, databestanden, apparatuur of andere materialen inbreuk maken op een in Nederland geldend recht van intellectuele of industriële eigendom, onder de voorwaarde dat cliënt BearBox Media onverwijld schriftelijk informeert over het bestaan en de inhoud van de rechtsvordering en de afhandeling van de zaak, waaronder het treffen van eventuele schikkingen, geheel overlaat aan BearBox Media. Cliënt zal daartoe de nodige volmachten, informatie en medewerking aan BearBox Media verlenen om zich, indien nodig in naam van cliënt, tegen deze rechtsvorderingen te verweren. Deze verplichting tot vrijwaring vervalt indien de verweten inbreuk verband houdt:
(i) met door cliënt ter gebruik, bewerking, verwerking of incorporatie aan BearBox Media ter beschikking gestelde materialen, dan wel
(ii) met wijzigingen die cliënt in de programmatuur, website, databestanden, apparatuur of andere materialen heeft aangebracht of door derden heeft laten aanbrengen.

Indien in rechte onherroepelijk vaststaat dat de door BearBox Media zelf ontwikkelde programmatuur, websites, databestanden, apparatuur of andere materialen inbreuk maken op enig recht van intellectuele of industriële eigendom van een derde of indien, naar het oordeel van BearBox Media, een gerede kans bestaat dat een zodanige inbreuk zich voordoet, zal BearBox Media zorg dragen dat cliënt het geleverde of functioneel gelijkwaardige andere programmatuur, websites, databestanden, apparatuur of andere materialen ongestoord kan blijven gebruiken, bijvoorbeeld door aanpassing van de inbreukmakende onderdelen of door verwerving van een gebruiksrecht ten behoeve van cliënt. Indien BearBox Media naar zijn uitsluitend oordeel niet of niet anders dan op voor hem financieel onredelijke wijze kan zorgen dat cliënt het geleverde ongestoord kan blijven gebruiken, zal BearBox Media het geleverde tegen creditering van de verwervingskosten onder aftrek van een redelijke gebruiksvergoeding terugnemen. BearBox Media zal zijn keuze in dit kader niet maken dan na overleg met cliënt. Iedere andere aansprakelijkheid of vrijwaringsverplichting van BearBox Media wegens schending van rechten van intellectuele of industriële eigendom van een derde is volledig uitgesloten, met inbegrip van aansprakelijkheid en vrijwaring voor inbreuken veroorzaakt door:
(i) het gebruik van de geleverde programmatuur, websites, databestanden, apparatuur en/of materialen in een niet door BearBox Media gemodificeerde vorm,
(ii) het gebruik in samenhang met niet door BearBox Media geleverde of verstrekte zaken of programmatuur, of
(iii) het gebruik op een andere wijze dan waarvoor de apparatuur, programmatuur, websites, databestanden en/of andere materialen zijn ontwikkeld of bestemd.

6.8 Cliënt garandeert dat geen rechten van derden zich verzetten tegen het beschikbaar stellen aan BearBox Media van apparatuur, programmatuur, voor websites bestemd materiaal (beeldmateriaal, tekst, muziek, domeinnamen, logo’s, etc.), databestanden, of andere materialen, waaronder ontwerpmateriaal, met het doel van gebruik, bewerking, installatie of incorporatie (bijvoorbeeld in een website). Cliënt zal BearBox Media vrijwaren tegen elke actie die gebaseerd is op de bewering dat zodanig beschikbaar stellen, gebruiken, bewerken, installeren of incorporeren inbreuk maakt op enig recht van derden.

7. Medewerking door Cliënt; Telecommunicatie

7.1 Cliënt zal BearBox Media steeds tijdig alle voor een behoorlijke uitvoering van de overeenkomst nuttige en noodzakelijke gegevens of inlichtingen verschaffen en alle medewerking verlenen, waaronder het verstrekken van toegang tot zijn gebouwen. Indien cliënt in het kader van het verlenen van medewerking aan de uitvoering van de overeenkomst eigen personeel inzet, zal dit personeel beschikken over de noodzakelijke kennis, ervaring, capaciteit en kwaliteit.

7.2 Cliënt draagt het risico van de selectie, het gebruik en de toepassing in zijn organisatie van de apparatuur, programmatuur, websites, databestanden en andere producten en materialen en van de door BearBox Media te verlenen diensten, en is eveneens verantwoordelijk voor de controle- en beveiligingsprocedures en een adequaat systeembeheer.

7.3 Indien cliënt programmatuur, websites, materialen, databestanden of gegevens op een informatiedrager aan BearBox Media ter beschikking stelt, zullen deze voldoen aan de door BearBox Media voorgeschreven specificaties.

7.4 Indien cliënt de voor de uitvoering van de overeenkomst noodzakelijke gegevens, apparatuur, programmatuur of medewerkers niet, niet tijdig of niet overeenkomstig de afspraken ter beschikking van BearBox Media stelt of indien cliënt op andere wijze niet aan zijn verplichtingen voldoet, heeft BearBox Media het recht tot gehele of gedeeltelijke opschorting van de uitvoering van de overeenkomst en heeft hij het recht om de daardoor ontstane kosten volgens zijn gebruikelijke tarieven in rekening te brengen, een en ander onverminderd het recht van BearBox Media tot uitoefening van enig ander wettelijk recht.

7.5 Ingeval medewerkers van BearBox Media op locatie van cliënt werkzaamheden verrichten, draagt cliënt kosteloos zorg voor de door die medewerkers in redelijkheid gewenste faciliteiten, zoals een werkruimte met computer- en telecommunicatiefaciliteiten. De werkruimte en faciliteiten zullen voldoen aan alle geldende (wettelijke) eisen en voorschriften betreffende arbeidsomstandigheden. Cliënt vrijwaart BearBox Media voor aanspraken van derden, waaronder medewerkers van BearBox Media, die in verband met de uitvoering van de overeenkomst schade lijden welke het gevolg is van handelen of nalaten van cliënt of van onveilige situaties in diens organisatie. Cliënt zal de binnen zijn organisatie geldende huis- en beveiligingsregels tijdig aan de in te zetten medewerkers van BearBox Media kenbaar maken.

7.6 Indien bij de uitvoering van de overeenkomst gebruik wordt gemaakt van telecommunicatiefaciliteiten, waaronder internet, is cliënt verantwoordelijk voor de juiste keuze en de tijdige en adequate beschikbaarheid ervan, behoudens voor die faciliteiten welke onder direct gebruik en beheer van BearBox Media staan. BearBox Media is nimmer aansprakelijk voor schade of kosten wegens transmissiefouten, storingen of niet-beschikbaarheid van deze faciliteiten, tenzij cliënt bewijst dat deze schade of kosten het gevolg zijn van opzet of grove schuld van BearBox Media of diens leidinggevenden. Indien bij de uitvoering van de overeenkomst gebruik wordt gemaakt van telecommunicatiefaciliteiten, is BearBox Media gerechtigd cliënt toegangs- of identificatiecodes toe te wijzen. BearBox Media kan toegewezen toegangs- of identificatiecodes wijzigen. Cliënt behandelt de toegangscodes vertrouwelijk en met zorg en maakt deze slechts aan geautoriseerde personeelsleden kenbaar. BearBox Media is nimmer aansprakelijk voor schade of kosten die het gevolg zijn van misbruik van toegangs- of identificatiecodes.

8. Leveringstermijnen

8.1 Alle door BearBox Media genoemde of overeengekomen (leverings)termijnen zijn naar beste weten vastgesteld op grond van de gegevens die bij het aangaan van de overeenkomst aan BearBox Media bekend waren. BearBox Media spant zich er naar behoren voor in om de overeengekomen (leverings)termijnen zoveel mogelijk in acht te nemen. De enkele overschrijding van een genoemde of overeengekomen (leverings)termijn brengt BearBox Media niet in verzuim. In alle gevallen, derhalve ook indien partijen schriftelijk en uitdrukkelijk een uiterste termijn zijn overeengekomen, komt BearBox Media wegens tijdsoverschrijding eerst in verzuim nadat cliënt hem schriftelijk in gebreke heeft gesteld. BearBox Media is niet gebonden aan al dan niet uiterste (leverings)termijnen die vanwege buiten haar macht gelegen omstandigheden die zich na het aangaan van de overeenkomst hebben voorgedaan, niet meer gehaald kunnen worden. Evenmin is BearBox Media gebonden aan een al dan niet uiterste leveringstermijn als partijen een wijziging van de inhoud of omvang van de overeenkomst (meerwerk, wijziging van specificaties, etc.) zijn overeengekomen. Indien overschrijding van enige termijn dreigt, zullen BearBox Media en cliënt zo spoedig mogelijk in overleg treden.

9. Beëindiging overeenkomst

9.1 Aan elk der partijen komt de bevoegdheid tot ontbinding van de overeenkomst slechts toe indien de andere partij, steeds in alle gevallen na een deugdelijke en zo gedetailleerd mogelijke schriftelijke ingebrekestelling waarbij een redelijke termijn gesteld wordt voor zuivering van de tekortkoming, toerekenbaar tekortschiet in de nakoming van wezenlijke verplichtingen uit de overeenkomst.

9.2 Indien een overeenkomst, welke naar zijn aard en inhoud niet door volbrenging eindigt, voor onbepaalde tijd is aangegaan, kan deze door elk der partijen na goed overleg en onder opgave van redenen door schriftelijke opzegging worden beëindigd. Indien tussen partijen geen uitdrukkelijke opzegtermijn is overeengekomen, dient bij de opzegging een redelijke termijn in acht te worden genomen. Partijen zullen wegens opzegging nimmer tot enige schadevergoeding zijn gehouden.

9.3 In afwijking van wat de wet daaromtrent door middel van regelend recht heeft bepaald, kan cliënt een overeenkomst van dienstverlening slechts opzeggen in de gevallen geregeld in deze voorwaarden.

9.4 Elk der partijen kan de overeenkomst zonder ingebrekestelling met onmiddellijke ingang geheel of gedeeltelijk schriftelijk beëindigen indien de wederpartij -al dan niet voorlopig- surseance van betaling wordt verleend, indien ten aanzien van de wederpartij faillissement wordt aangevraagd of indien de onderneming van de wederpartij wordt geliquideerd of beëindigd anders dan ten behoeve van reconstructie of samenvoeging van ondernemingen. BearBox Media is wegens deze beëindiging nimmer tot enige restitutie van reeds ontvangen gelden dan wel tot schadevergoeding gehouden. Ingeval van faillissement van cliënt vervalt het recht tot gebruik van aan cliënt ter beschikking gestelde programmatuur van rechtswege.

9.5 Indien cliënt op het moment van de ontbinding als bedoeld in artikel 9.1 reeds prestaties ter uitvoering van de overeenkomst heeft ontvangen, zullen deze prestaties en de daarmee samenhangende betalingsverplichting geen voorwerp van ongedaanmaking zijn, tenzij cliënt bewijst dat BearBox Media ten aanzien van die prestaties in verzuim is. Bedragen die BearBox Media vóór de ontbinding heeft gefactureerd in verband met hetgeen zij ter uitvoering van de overeenkomst reeds naar behoren heeft verricht of geleverd, blijven met inachtneming van het in de vorige volzin bepaalde onverminderd verschuldigd en worden op het moment van de ontbinding direct opeisbaar.

10. Aansprakelijkheid van Leverancier; vrijwaring

10.1 De totale aansprakelijkheid van leverancier wegens toerekenbare tekortkoming in de nakoming van de overeenkomst is beperkt tot vergoeding van directe schade tot maximaal het bedrag van de voor die overeenkomst bedongen prijs (excl. BTW). Indien de overeenkomst hoofdzakelijk een duurovereenkomst is met een looptijd van meer dan één jaar, wordt de voor de overeenkomst bedongen prijs gesteld op het totaal van de vergoedingen (excl. BTW) bedongen voor één jaar. In geen geval zal de totale vergoeding voor directe schade echter meer bedragen dan € 500.000 (vijfhonderd duizend Euro). Onder directe schade wordt uitsluitend verstaan:

  • a. redelijke kosten die cliënt zou moeten maken om de prestatie van leverancier aan de overeenkomst te laten beantwoorden; deze vervangende schade wordt echter niet vergoed indien de overeenkomst door of op vordering van cliënt wordt ontbonden.
  • b. redelijke kosten die cliënt heeft gemaakt voor het noodgedwongen langer operationeel houden van zijn oude systeem of systemen en daarmee samenhangende voorzieningen doordat leverancier op een voor hem bindende uiterste leverdatum niet heeft geleverd, verminderd met eventuele besparingen die het gevolg zijn van de vertraagde levering;
  • c. redelijke kosten, gemaakt ter vaststelling van de oorzaak en de omvang van de schade, voor zover de vaststelling betrekking heeft op directe schade in de zin van deze voorwaarden;
  • d. redelijke kosten, gemaakt ter voorkoming of beperking van schade, voor zover cliënt aantoont dat deze kosten hebben geleid tot beperking van directe schade in de zin van deze voorwaarden.

10.2 De aansprakelijkheid van leverancier voor schade door dood of lichamelijk letsel of wegens materiële beschadiging van zaken bedraagt totaal nimmer meer dan EUR 1.250.000 (één miljoen tweehonderdvijftig duizend Euro).

10.3 Aansprakelijkheid van leverancier voor indirecte schade, gevolgschade, gederfde winst, gemiste besparingen, verminderde goodwill, schade door bedrijfsstagnatie, schade als gevolg van aanspraken van afnemers van cliënt, verminking of verlies van data, schade verband houdende met het gebruik van door cliënt aan leverancier voorgeschreven zaken, materialen of software van derden, schade verband houdende met de inschakeling van door cliënt aan leverancier voorgeschreven toeleveranciers en alle andere vormen van schade dan genoemd in artikel 10.1 en 10.2 uit welken hoofde dan ook, is uitgesloten.

10.4 De in voorgaande leden van dit artikel 10 genoemde beperkingen komen te vervallen indien en voor zover de schade het gevolg is van opzet of grove schuld van leverancier of diens leidinggevenden.

10.5 De aansprakelijkheid van leverancier wegens toerekenbare tekortkoming in de nakoming van een overeenkomst ontstaat in alle gevallen slechts indien cliënt leverancier onverwijld en deugdelijk schriftelijk in gebreke stelt, waarbij een redelijke termijn ter zuivering van de tekortkoming wordt gesteld, en leverancier ook na die termijn toerekenbaar te kort blijft schieten in de nakoming van zijn verplichtingen. De ingebrekestelling dient een zo volledig en gedetailleerd mogelijke omschrijving van de tekortkoming te bevatten, zodat leverancier in staat is adequaat te reageren.

10.6 Voorwaarde voor het ontstaan van enig recht op schadevergoeding is steeds dat cliënt de schade zo spoedig mogelijk na het ontstaan daarvan schriftelijk bij leverancier meldt. Iedere vordering tot schadevergoeding tegen leverancier vervalt door het enkele verloop van 24 maanden na het ontstaan van de vordering.

10.7 Cliënt vrijwaart leverancier voor alle aanspraken van derden wegens productaansprakelijkheid als gevolg van een gebrek in een product of systeem dat door cliënt aan een derde is geleverd en dat mede bestond uit door leverancier geleverde apparatuur, programmatuur of andere materialen, behoudens indien en voor zover cliënt bewijst dat de schade is veroorzaakt door die apparatuur, programmatuur of andere materialen.

10.8 Het bepaalde in dit artikel geldt ook ten gunste van alle (rechts)personen waarvan leverancier zich ter uitvoering van de overeenkomst bedient.

11. Overmacht

11.1 Geen van partijen is gehouden tot het nakomen van enige verplichting indien hij daartoe verhinderd is als gevolg van overmacht. Onder overmacht wordt mede verstaan overmacht van toeleveranciers van leverancier, het niet naar behoren nakomen van verplichtingen van toeleveranciers die door cliënt aan leverancier zijn voorgeschreven, evenals gebrekkigheid van zaken, materialen, programmatuur van derden waarvan het gebruik door cliënt aan leverancier is voorgeschreven.

11.2 Indien een overmacht-situatie langer dan negentig dagen heeft geduurd, hebben partijen het recht om de overeenkomst door schriftelijke ontbinding te beëindigen. Hetgeen reeds ingevolge de overeenkomst gepresteerd is, wordt in dat geval naar verhouding afgerekend, zonder dat partijen elkaar overigens iets verschuldigd zullen zijn.

12. Toepasselijk recht en geschillen

12.1 De overeenkomsten tussen leverancier en cliënt worden beheerst door Nederlands recht. Toepasselijkheid van het Weens Koopverdrag 1980 is uitgesloten.

12.2 Geschillen welke tussen leverancier en cliënt mochten ontstaan naar aanleiding van een tussen leverancier en cliënt gesloten overeenkomst dan wel naar aanleiding van nadere overeenkomsten die daarvan het gevolg zijn, worden beslist door de bevoegde rechter te Zwolle.

Computerservice

De in dit hoofdstuk “Computerservice” vermelde bepalingen zijn, naast de Algemene Bepalingen uit deze algemene voorwaarden, van toepassing indien leverancier diensten op het gebied van computerservice verleent, waaronder wordt verstaan de automatische verwerking van gegevens met behulp van door leverancier beheerde programmatuur en apparatuur.

13. Duur

13.1 Indien de overeenkomst betrekking heeft op het periodiek of regelmatig verlenen van computerservice, wordt de overeenkomst aangegaan voor de tussen partijen overeengekomen duur. Bij gebreke van een specifieke duur geldt een duur van één jaar. De duur van de overeenkomst wordt telkens stilzwijgend verlengd voor de duur van de oorspronkelijke periode, tenzij cliënt of leverancier de overeenkomst schriftelijk beëindigt met inachtneming van een opzegtermijn van drie maanden voor het einde van de betreffende periode.

14. Uitvoering van de werkzaamheden

14.1 Opdracht en kosten bij overheidsbevel
Leverancier verricht de computerservice uitsluitend in opdracht van cliënt. Indien leverancier op basis van een bevel van een overheidsinstantie computerservice uitvoert met betrekking tot de gegevens van cliënt of diens personeel, worden alle daaraan verbonden kosten aan cliënt in rekening gebracht. Leverancier zal de computerservice uitvoeren met zorg en overeenkomstig de met cliënt schriftelijk vastgelegde procedures en afspraken.

14.2 Aanlevering van gegevens en transport
Alle door leverancier te verwerken gegevens dienen door cliënt te worden geprepareerd en aangeleverd volgens de voorwaarden van leverancier. Cliënt is verantwoordelijk voor het transport en de transmissie van deze gegevens, ongeacht of deze door leverancier worden uitgevoerd of verzorgd. Dit gebeurt voor rekening en risico van cliënt, inclusief het ophalen van de resultaten van de verwerking.

14.3 Verantwoordelijkheid voor materialen en gegevens
Cliënt staat ervoor in dat alle door hem aan leverancier ter uitvoering van de computerservice verstrekte materialen, gegevens, programmatuur, procedures en instructies juist en volledig zijn. Daarnaast dienen alle informatiedragers die cliënt aan leverancier verstrekt te voldoen aan de specificaties van leverancier.

14.4 Eigendom van gebruikte apparatuur en programmatuur
Alle apparatuur, programmatuur en andere zaken die door leverancier worden gebruikt bij de computerservice blijven eigendom van leverancier of blijven onder diens intellectuele en industriële eigendomsrechten vallen, ook als cliënt een vergoeding betaalt voor de ontwikkeling of aanschaf van deze zaken. Leverancier kan de van cliënt ontvangen producten en gegevens en de gegenereerde resultaten onder zich houden totdat cliënt alle verschuldigde bedragen heeft betaald.

14.5 Wijzigingen in de computerservice
Leverancier kan wijzigingen aanbrengen in de inhoud of omvang van de computerservice. Indien dergelijke wijzigingen leiden tot veranderingen in de bij cliënt geldende procedures, zal leverancier cliënt hiervan tijdig op de hoogte stellen. De kosten van deze wijzigingen komen voor rekening van cliënt. Cliënt kan in dat geval de overeenkomst schriftelijk beëindigen tegen de datum waarop de wijziging in werking treedt, tenzij de wijziging te maken heeft met wijzigingen in relevante wetgeving of voorschriften van bevoegde instanties, of indien leverancier de kosten voor deze wijziging zelf draagt.

14.6 Aanpassing aan wet- en regelgeving
Leverancier zal zich inspannen om de bij de uitvoering van de computerservice gebruikte programmatuur tijdig aan te passen aan wijzigingen in de door hem beheerde Nederlandse wet- en regelgeving. Op verzoek zal leverancier cliënt tegen de gebruikelijke tarieven adviseren over de gevolgen van deze aanpassingen voor cliënt.

15. Beveiliging, privacy en bewaartermijnen

15.1 Verplichtingen van de leverancier
Leverancier voldoet aan de verplichtingen die op hem rusten uit hoofde van de wetgeving betreffende de verwerking van persoonsgegevens als bewerker. Leverancier zal passende technische en organisatorische maatregelen treffen om (persoons)gegevens te beveiligen tegen verlies of tegen enige vorm van onrechtmatige verwerking.

15.2 Verantwoordelijkheden van cliënt
Cliënt staat ervoor in dat alle wettelijke voorschriften betreffende de verwerking van persoonsgegevens, inclusief de voorschriften die zijn vastgesteld in de Wet Bescherming Persoonsgegevens (of de toepasselijke wetgeving), strikt worden nageleefd. Cliënt is verantwoordelijk voor het verrichten van de vereiste aanmeldingen en het verkrijgen van alle noodzakelijke toestemmingen voor de verwerking van persoonsgegevens. Cliënt zal leverancier alle relevante informatie onverwijld schriftelijk verstrekken.

15.3 Vrijwaring van leverancier – Schendingen door cliënt
Cliënt vrijwaart leverancier voor alle aanspraken van derden die jegens leverancier kunnen worden ingesteld vanwege een schending van de Wet Bescherming Persoonsgegevens en/of andere wetgeving betreffende de verwerking van persoonsgegevens, indien deze schending niet aan leverancier kan worden toegerekend.

15.4 Vrijwaring van leverancier – Schending bewaartermijnen
Cliënt vrijwaart leverancier voor alle aanspraken van derden, inclusief overheidsinstellingen, die jegens leverancier kunnen worden ingesteld wegens schending van wetgeving met betrekking tot wettelijke bewaartermijnen voor persoonsgegevens.

16. Garantie

16.1 Verantwoordelijkheid van leverancier voor de resultaten
Leverancier is niet verantwoordelijk voor de controle van de juistheid en volledigheid van de resultaten van de computerservice. Cliënt is verantwoordelijk voor het controleren van de ontvangen resultaten. Leverancier garandeert niet dat de computerservice foutloos of zonder onderbrekingen wordt uitgevoerd.

Indien gebreken in de resultaten van de computerservice direct het gevolg zijn van producten, programmatuur, informatiedragers, procedures of bedieningshandelingen waarvoor leverancier uitdrukkelijk verantwoordelijk is, zal leverancier de computerservice herhalen om naar beste vermogen de onvolkomenheden te herstellen. Dit is alleen mogelijk als cliënt de gebreken schriftelijk en gedetailleerd aan leverancier meldt, binnen één week na ontvangst van de resultaten van de computerservice.

Herhaling op kosten van leverancier
Herhaling van de computerservice wordt gratis uitgevoerd als de gebreken aan leverancier toerekenbaar zijn.

Herhaling op kosten van cliënt
Indien de gebreken niet aan leverancier toerekenbaar zijn, of het gevolg zijn van fouten of onvolkomenheden van cliënt (zoals het aanleveren van onjuiste of onvolledige informatie), worden de kosten voor herhaling volgens de gebruikelijke tarieven van leverancier in rekening gebracht.

Onmogelijkheid van herstel
Als het herstel van de gebreken technisch of redelijkerwijs niet mogelijk is, zal leverancier de voor de betreffende computerservice door cliënt verschuldigde bedragen crediteren. Leverancier is verder niet aansprakelijk voor de gebreken en heeft geen verdere verplichtingen jegens cliënt.

Beperkingen van de garantie
Cliënt heeft geen andere rechten met betrekking tot gebreken in de computerservice dan die welke in deze garantieregeling zijn beschreven.

Dienstverlening

De in dit hoofdstuk “Dienstverlening” vermelde bepalingen zijn, naast de Algemene Bepalingen van deze algemene voorwaarden, van toepassing indien leverancier diensten verleent op verschillende gebieden. Dit omvat onder meer de volgende diensten:

  • Advisering
  • Toepasbaarheidsonderzoek
  • Consultancy
  • Opleidingen, cursussen, en trainingen
  • Ondersteuning
  • Detachering
  • Hosting
  • Ontwerpen, ontwikkelen, implementeren, of beheren van programmatuur, websites of informatiesystemen
  • Diensten met betrekking tot netwerken
 

17. Uitvoering

17.1 Leverancier zal zich naar beste kunnen inspannen om de dienstverlening met zorg uit te voeren, in voorkomend geval overeenkomstig de met cliënt schriftelijk vastgelegde afspraken en procedures. Alle diensten van leverancier worden uitgevoerd op basis van een inspanningsovereenkomst, tenzij in de schriftelijke overeenkomst uitdrukkelijk een resultaat wordt toegezegd en dit resultaat voldoende duidelijk is omschreven. Eventuele afspraken met betrekking tot een serviceniveau worden uitsluitend schriftelijk en uitdrukkelijk overeengekomen.

17.2 Indien is overeengekomen dat de dienstverlening in fasen zal plaatsvinden, is leverancier gerechtigd de aanvang van de diensten die tot een fase behoren uit te stellen totdat de cliënt de resultaten van de daaraan voorafgaande fase schriftelijk heeft goedgekeurd.

17.3 Slechts indien dit schriftelijk uitdrukkelijk is overeengekomen, is leverancier verplicht om bij de uitvoering van de dienstverlening tijdige en verantwoord gegeven aanwijzingen van cliënt op te volgen. Leverancier is echter niet verplicht aanwijzingen op te volgen die de inhoud of omvang van de overeengekomen dienstverlening wijzigen of aanvullen. Indien dergelijke aanwijzingen toch worden opgevolgd, zullen de desbetreffende werkzaamheden extra kosten met zich meebrengen, zoals beschreven in artikel 18.

17.4 Indien een overeenkomst tot dienstverlening is aangegaan met het oog op uitvoering door een bepaalde persoon, heeft leverancier het recht om deze persoon te vervangen door een ander met dezelfde kwalificaties, na overleg met de cliënt.

17.5 Bij gebreke van een uitdrukkelijk overeengekomen factureringsschema zijn alle bedragen die betrekking hebben op door leverancier verleende diensten eens per kalendermaand achteraf verschuldigd.

18. Wijziging en Meerwerk

18.1 Indien leverancier, op verzoek of met voorafgaande instemming van de cliënt, werkzaamheden of andere prestaties heeft verricht die buiten de inhoud of omvang van de overeengekomen dienstverlening vallen, zullen deze werkzaamheden of prestaties door de cliënt worden vergoed volgens de gebruikelijke tarieven van leverancier. Van meerwerk is eveneens sprake indien bijvoorbeeld een systeemanalyse, ontwerp of specificaties worden uitgebreid of gewijzigd. Leverancier is nimmer verplicht om aan een dergelijk verzoek te voldoen en kan verlangen dat hiervoor een afzonderlijke schriftelijke overeenkomst wordt gesloten.

18.2 Cliënt aanvaardt dat door werkzaamheden of prestaties als bedoeld in artikel 18.1, het overeengekomen of verwachte tijdstip van voltooiing van de dienstverlening, evenals de wederzijdse verantwoordelijkheden van cliënt en leverancier, kunnen worden beïnvloed. Het feit dat zich tijdens de uitvoering van de overeenkomst (de vraag naar) meerwerk voordoet, is voor de cliënt nimmer grond voor ontbinding of beëindiging van de overeenkomst.

18.3 Voor zover voor de dienstverlening een vaste prijs is afgesproken, zal leverancier de cliënt desgevraagd tevoren schriftelijk informeren over de financiële consequenties van die extra werkzaamheden of prestaties.

19. Opleidingen / Cursussen en Trainingen

19.1 Voor zover de dienstverlening van leverancier bestaat uit het verzorgen van een opleiding, cursus of training, kan leverancier steeds vóór de aanvang daarvan de ter zake verschuldigde betaling verlangen. De gevolgen van een annulering van deelname aan een opleiding, cursus of training worden beheerst door de bij leverancier gebruikelijke regels.

19.2 Indien het aantal aanmeldingen daartoe naar het oordeel van leverancier aanleiding geeft, is leverancier gerechtigd de opleiding, cursus of training te combineren met één of meer andere opleidingen, cursussen of trainingen, of deze op een latere datum of later tijdstip te laten plaatsvinden.

20. Detachering

20.1 Van detachering in de zin van deze voorwaarden is sprake wanneer leverancier een medewerker (de gedetacheerde medewerker) aan cliënt ter beschikking stelt, zodat deze medewerker onder toezicht, leiding of regie van cliënt werkzaamheden uitvoert.

20.2 Leverancier spant zich in om ervoor te zorgen dat de gedetacheerde medewerker gedurende de duur van de overeenkomst beschikbaar blijft, onverminderd het gestelde in artikel 17.4 betreffende vervanging.

20.3 Cliënt heeft het recht om vervanging van de gedetacheerde medewerker te verzoeken:

  • (i) indien de gedetacheerde medewerker aantoonbaar niet voldoet aan uitdrukkelijk overeengekomen kwaliteitseisen, en cliënt dit binnen drie werkdagen na de aanvang van de werkzaamheden schriftelijk aan leverancier meldt, of
  • (ii) in geval van langdurige ziekte of uitdiensttreding van de gedetacheerde medewerker.
    Leverancier zal het verzoek onverwijld en met prioriteit behandelen. Leverancier kan echter niet garanderen dat vervanging altijd mogelijk is. Indien vervanging niet mogelijk is, vervallen de aanspraken van cliënt op verdere nakoming van de overeenkomst, evenals eventuele andere aanspraken wegens niet-nakoming van de overeenkomst. De betalingsverplichtingen van cliënt voor de verrichte werkzaamheden blijven echter wel in stand.

20.4 Leverancier is verantwoordelijk voor de tijdige en volledige afdracht van de loonbelasting en premies voor sociale verzekeringen die betrekking hebben op de gedetacheerde medewerker. Leverancier vrijwaart cliënt voor alle wettelijke aanspraken van de Belastingdienst of sociale verzekeringsinstanties met betrekking tot belastingen en premies die samenhangen met de terbeschikkingstelling van de gedetacheerde medewerker (de zogenaamde inlenersaansprakelijkheid), mits cliënt de afwikkeling van de aanspraken volledig aan leverancier overlaat en hem de nodige medewerking, informatie en procesvolmachten verstrekt.

20.5 Leverancier aanvaardt geen aansprakelijkheid voor de selectie van de medewerker of voor de resultaten van de werkzaamheden die onder toezicht, leiding of regie van cliënt tot stand komen.

Ontwikkeling van Programmatuur

Dit hoofdstuk “Ontwikkeling van programmatuur” bevat bepalingen die specifiek gelden wanneer leverancier in opdracht van cliënt programmatuur ontwikkelt en deze eventueel installeert. De bepalingen in dit hoofdstuk zijn, naast de Algemene Bepalingen van de algemene voorwaarden en de bijzondere bepalingen uit het hoofdstuk “Dienstverlening”, van toepassing. Ook het hoofdstuk “Gebruik en onderhoud van programmatuur” is van toepassing, tenzij hierin specifieke afwijkingen staan van de bepalingen in dit hoofdstuk.

De rechten en verplichtingen die in dit hoofdstuk worden beschreven, hebben betrekking op computerprogrammatuur die in een voor een gegevensverwerkende machine leesbare vorm is vastgelegd, op materiaal dat geschikt is voor die machine, evenals op de bijbehorende documentatie.

Waar in dit hoofdstuk wordt gesproken over programmatuur, worden ook websites bedoeld, aangezien deze technisch gezien ook onder programmatuur vallen in de context van softwareontwikkeling.

21. Ontwikkeling van Programmatuur

21.1 Specificaties en Ontwerp
Indien bij het aangaan van de overeenkomst geen specificaties of ontwerp van de te ontwikkelen programmatuur aan leverancier zijn verstrekt, zullen partijen samen schriftelijk specificeren welke programmatuur ontwikkeld zal worden en op welke wijze dit zal gebeuren. De leverancier zal de ontwikkeling van de programmatuur zorgvuldig uitvoeren, gebaseerd op de door cliëntexter aangeleverde gegevens. Cliënt is verantwoordelijk voor de juistheid, volledigheid en consistentie van deze gegevens. Als partijen een ontwikkelingsmethode hebben overeengekomen die gedurende de uitvoering prioriteiten wijzigt, zullen deze wijzigingen in prioriteit altijd in overleg tussen partijen worden vastgesteld.

21.2 Controle van Gegevens
Leverancier heeft het recht, maar is niet verplicht, om de juistheid, volledigheid of consistentie van de aan hem verstrekte gegevens, specificaties of ontwerpen te controleren. Als er onvolkomenheden worden ontdekt, kan de leverancier de werkzaamheden opschorten totdat cliënt de betreffende onvolkomenheden heeft gecorrigeerd.

21.3 Gebruik en Broncode
Onverminderd artikel 6 (meestal over intellectuele eigendomsrechten) verkrijgt cliënt alleen het gebruikrecht voor de programmatuur binnen zijn eigen bedrijf of organisatie. Alleen als dit uitdrukkelijk schriftelijk is overeengekomen, kan de broncode van de programmatuur en de technische documentatie aan de cliënt worden verstrekt. In dat geval krijgt de cliënt het recht om wijzigingen aan te brengen in de programmatuur. Mocht leverancier wettelijk verplicht worden de broncode of documentatie aan cliënt te verstrekken, dan kan de leverancier een redelijke vergoeding vragen voor het verstrekken van deze documenten.

22. Aflevering, Installatie en Acceptatie

22.1 Aflevering en Installatie
Leverancier zal de te ontwikkelen programmatuur afleveren en installeren volgens de schriftelijk vastgelegde specificaties. Installatie door leverancier wordt alleen uitgevoerd als dit uitdrukkelijk schriftelijk is overeengekomen. Indien geen dergelijke afspraak is gemaakt, is cliënt zelf verantwoordelijk voor de installatie, inrichting, parametrisatie, tuning en eventuele aanpassingen van de benodigde apparatuur en omgeving. Leverancier is, tenzij uitdrukkelijk anders overeengekomen, niet verplicht om dataconversie uit te voeren.

22.2 Acceptatietest
Indien een acceptatietest is overeengekomen, bedraagt de testperiode 14 dagen na aflevering of, als installatie door de leverancier is overeengekomen, na voltooiing van de installatie. Gedurende deze testperiode mag cliënt de programmatuur niet voor productieve of operationele doeleinden gebruiken. Leverancier kan altijd eisen dat cliënt een deugdelijke test uitvoert op de resultaten van de ontwikkelingswerkzaamheden en dat de testresultaten schriftelijk aan leverancier worden gerapporteerd.

22.3 Acceptatie
De programmatuur wordt als geaccepteerd beschouwd:

  • Geen acceptatietest: bij aflevering of bij voltooiing van de installatie, indien deze door leverancier is uitgevoerd.
  • Met acceptatietest: op de eerste dag na de testperiode of als leverancier vóór het einde van de testperiode een gedetailleerd testrapport ontvangt en de daarin genoemde fouten zijn hersteld.
    Als cliënt de programmatuur voor productieve doeleinden gebruikt vóór de formele acceptatie, wordt het als geaccepteerd beschouwd vanaf het moment van gebruik.

22.4 Fouten die Acceptatie Belemmeren
Als bij de acceptatietest blijkt dat de programmatuur fouten bevat die de voortgang van de test belemmeren, zal cliënt leverancier schriftelijk informeren over de fouten. De testperiode wordt dan onderbroken totdat de fouten zijn verholpen.

22.5 Foutenrapportage
Als fouten in de zin van artikel 6.6 tijdens de acceptatietest worden gevonden, moet cliënt leverancier uiterlijk op de laatste dag van de testperiode schriftelijk en gedetailleerd informeren over de fouten. Leverancier zal zich inspannen om deze fouten binnen een redelijke termijn te herstellen, en mag tijdelijke oplossingen of beperkingen aanbrengen in de programmatuur.

22.6 Acceptatie en Kleine Fouten
Acceptatie mag niet worden geweigerd om redenen die geen verband houden met de uitdrukkelijk overeengekomen specificaties. Kleine fouten die de operationele ingebruikname niet belemmeren, mogen geen reden zijn voor weigering van acceptatie. Leverancier moet deze kleine fouten herstellen binnen de garantieregeling (artikel 25). Acceptatie kan ook niet worden geweigerd voor aspecten die subjectief beoordeeld kunnen worden, zoals de vormgeving van gebruikersinterfaces.

22.7 Fasen en Onderdelen
Als de programmatuur in fasen en/of onderdelen wordt afgeleverd, heeft de niet-acceptatie van een bepaalde fase of onderdeel geen invloed op de acceptatie van een eerdere fase of ander onderdeel.

22.8 Gevolgen van Acceptatie
Na acceptatie van de programmatuur, zoals beschreven in artikel 22.3, is leverancier volledig ontlast van zijn verplichtingen met betrekking tot de ontwikkeling en terbeschikkingstelling van de programmatuur, en eventueel de installatie. Dit doet niets af aan de rechten van de cliënt met betrekking tot kleine gebreken (artikel 22.6) en garantie (artikel 25).

22.9 Betaling
Als er geen uitdrukkelijk factureringsschema is afgesproken, zijn alle bedragen voor de ontwikkeling van de programmatuur verschuldigd bij aflevering van de programmatuur of bij voltooiing van de installatie, als deze is overeengekomen.

Gebruik en Onderhoud van Programmatuur

Dit hoofdstuk betreft de gebruik en onderhoud van de programmatuur die door de leverancier aan de cliënt wordt geleverd. Het bevat de bepalingen over de rechten en verplichtingen van beide partijen met betrekking tot de programmatuur die ter beschikking wordt gesteld. De relevante aspecten zijn onder andere de leesbare vorm van de programmatuur, het materiaal waarop deze is vastgelegd (bijvoorbeeld op schijven, servers of cloudopslag), en de bijbehorende documentatie. De bepalingen gelden eveneens voor eventuele nieuwe versies van de programmatuur die door de leverancier worden verstrekt. Het gebruik van websites valt ook onder deze voorwaarden wanneer deze als programmatuur worden beschouwd.

Hier is een samenvatting van de belangrijkste punten:

  1. Toepassing van voorwaarden: De voorwaarden in dit hoofdstuk zijn naast de Algemene Bepalingen van de algemene voorwaarden van toepassing, en dus altijd van kracht voor alle programmatuur die door de leverancier wordt verstrekt.

  2. Soorten programmatuur: De bepalingen zijn van toepassing op computerprogrammatuur die geschikt is voor gebruik door een gegevensverwerkende machine (bijv. software die op computers, servers, of cloudomgevingen draait), en de daarbij behorende documentatie.

  3. Inclusief nieuwe versies: Indien de leverancier nieuwe versies van de programmatuur levert, vallen deze ook onder dezelfde voorwaarden als de oorspronkelijke versie van de programmatuur.

  4. Betrekking tot websites: Het gebruik en onderhoud van websites wordt ook behandeld onder dezelfde bepalingen, zolang de website wordt beschouwd als een soort programmatuur.

 

23. Gebruiksrecht

Dit artikel beschrijft het gebruik van de programmatuur door de cliënt en de bijbehorende rechten en beperkingen. De leverancier verleent de cliënt een niet-exclusief gebruiksrecht voor de programmatuur, maar dit gebruik is aan bepaalde voorwaarden gebonden.

  1. Recht tot gebruik:

    • De cliënt krijgt van de leverancier het recht om de programmatuur te gebruiken, maar dit gebruik is altijd beperkt tot wat is overeengekomen. Dit gebruiksrecht omvat alleen het laden en uitvoeren van de programmatuur, en de cliënt moet de afgesproken beperkingen strikt naleven.
  2. Beperkingen op het gebruik:

    • De programmatuur mag enkel binnen de eigen organisatie van de cliënt worden gebruikt, op één verwerkingseenheid en voor een bepaald aantal gebruikers of aansluitingen, zoals afgesproken in de overeenkomst.
    • Als de programmatuur voor het eerst wordt gebruikt op een bepaalde verwerkingseenheid, wordt dit beschouwd als de verwerkingseenheid waarvoor het gebruiksrecht geldt. In geval van storing op deze eenheid, mag de programmatuur tijdelijk op een andere eenheid worden gebruikt.
    • Indien het gebruiksrecht op meerdere verwerkingseenheden van toepassing is, moet dit expliciet zijn overeengekomen.
  3. Niet-overdraagbaarheid van het gebruiksrecht:

    • Het gebruiksrecht is niet overdraagbaar aan derden. De cliënt mag de programmatuur en de opslagdragers niet verkopen, verhuren, sublicentiëren of ter beschikking stellen aan derden. Ook mag de programmatuur niet op afstand toegankelijk worden gemaakt voor derden, zelfs niet als die derden de programmatuur uitsluitend voor de cliënt gebruiken.
    • De programmatuur mag niet gewijzigd worden, tenzij dit gebeurt in het kader van het herstellen van fouten.
    • Het gebruik van de programmatuur voor timesharing (waarbij gegevens voor derden worden verwerkt) is niet toegestaan.
    • De broncode van de programmatuur en de bijbehorende technische documentatie worden niet ter beschikking gesteld aan de cliënt. Zelfs als de cliënt bereid is te betalen voor deze broncode of documentatie, blijft deze vertrouwelijk en een bedrijfsgeheim van de leverancier.
  4. Teruggave en vernietiging van programmatuur bij het einde van het gebruiksrecht:

    • Bij het einde van het gebruiksrecht moet de cliënt alle exemplaren van de programmatuur aan de leverancier retourneren.
    • Indien overeengekomen is dat de cliënt de programmatuur zal vernietigen, moet de cliënt dit schriftelijk aan de leverancier bevestigen zodra de vernietiging heeft plaatsgevonden.
 

24. Aflevering, installatie en acceptatie

Dit artikel regelt de levering, installatie, en acceptatie van de programmatuur. De nadruk ligt op de verplichtingen van zowel de leverancier als de cliënt met betrekking tot de ontvangst en het gebruik van de programmatuur.

  1. Aflevering en installatie:

    • De leverancier zal de programmatuur aan de cliënt leveren op de overeengekomen informatiedragers (zoals bijvoorbeeld op een CD, USB-stick of via download) en indien overeengekomen de programmatuur bij de cliënt installeren.
    • Als er geen expliciete afspraken zijn gemaakt over de installatie, is het de verantwoordelijkheid van de cliënt om de programmatuur zelf te installeren, inrichten, parametriseren, tunen, en indien nodig de bijbehorende apparatuur en gebruiksomgeving aan te passen.
    • Tenzij uitdrukkelijk anders overeengekomen, is de leverancier niet verplicht om een dataconversie uit te voeren.
  2. Acceptatietest:

    • Indien partijen een acceptatietest schriftelijk zijn overeengekomen, gelden de bepalingen van artikel 22 (met betrekking tot de testperiode, de aanvaarding, en de rapportage van fouten) onverkort.
    • Als er geen acceptatietest is overeengekomen, wordt de programmatuur aanvaard in de staat waarin deze zich op het moment van levering bevindt, wat betekent dat de cliënt de programmatuur accepteert met alle zichtbare en onzichtbare fouten en andere gebreken. Dit doet echter geen afbreuk aan de verplichtingen van de leverancier op basis van de garantie (artikel 25).
  3. Facturering:

    • Bij gebrek aan een uitdrukkelijk overeengekomen factureringsschema, zijn alle bedragen die betrekking hebben op de levering van de programmatuur en het gebruik van de programmatuur verschuldigd op het moment van aflevering van de programmatuur of, als een installatie overeengekomen is, bij voltooiing van de installatie.
 

25. Garantie

Dit artikel gaat in op de garantie die de leverancier biedt met betrekking tot de programmatuur. De garantie betreft de mogelijkheid voor de cliënt om fouten in de programmatuur te melden en deze binnen een bepaalde termijn te laten herstellen door de leverancier.

25.1 Garantie op herstel van fouten

  • Foutherstel: De leverancier zal zich inspannen om fouten in de programmatuur (zoals gedefinieerd in artikel 6.6) te herstellen, binnen een maand na aflevering of, als een acceptatietest is overeengekomen, binnen een maand na acceptatie, mits de fouten gedetailleerd en schriftelijk zijn gemeld.
  • Beperkingen van de garantie:
    • De leverancier garandeert niet dat de programmatuur zonder onderbreking of fouten zal werken, of dat alle fouten zullen worden verholpen.
    • Het herstel wordt gratis uitgevoerd, tenzij de programmatuur door de leverancier is ontwikkeld in opdracht van de cliënt anders dan voor een vaste prijs. In dat geval kunnen herstelkosten volgens de gebruikelijke tarieven van de leverancier in rekening worden gebracht.
    • Als de fouten het gevolg zijn van gebruiksfouten, onoordeelkundig gebruik door de cliënt, of oorzaken die niet aan de leverancier te wijten zijn, kunnen herstelkosten ook aan de cliënt worden doorberekend.
    • Herstel van verminkte of verloren gegane gegevens valt niet onder de garantie.
  • Wijzigingen door cliënt: Als de cliënt zonder schriftelijke toestemming van de leverancier wijzigingen aanbrengt in de programmatuur, vervalt de garantieverplichting. De leverancier zal een dergelijke toestemming niet op onredelijke gronden onthouden.

25.2 Herstel van fouten

  • Locatie van herstel: Het herstel van fouten zal plaatsvinden op een door de leverancier te bepalen locatie.
  • Tijdelijke oplossingen: De leverancier mag tijdelijke oplossingen, programmaomwegen, of probleemvermijdende restricties in de programmatuur aanbrengen als onderdeel van het herstelproces.

25.3 Geen verplichting na garantieperiode

  • Na de garantieperiode heeft de leverancier geen verplichting om fouten die na afloop van de garantieperiode zijn gemeld te herstellen.
 

26. Onderhoud

Dit artikel regelt het onderhoud van de programmatuur. Het betreft situaties waarin een onderhoudsovereenkomst is afgesloten of wanneer onderhoud inbegrepen is bij de gebruiksvergoeding van de programmatuur. Het onderhoud kan variëren van het herstellen van fouten tot het verstrekken van nieuwe versies van de programmatuur.

26.1 Foutenherstel en verbeteringen

  • Melden van fouten: Indien een onderhoudsovereenkomst is gesloten of onderhoud is inbegrepen in de gebruiksvergoeding, moet de cliënt fouten in de programmatuur gedetailleerd aan de leverancier melden.
  • Herstel en verbeteringen: Na ontvangst van de melding zal de leverancier zich naar beste vermogen inspannen om de fouten (zoals gedefinieerd in artikel 6.6) te herstellen en verbeteringen aan te brengen in latere versies van de programmatuur.
  • Tijdelijke oplossingen: De leverancier mag tijdelijke oplossingen, programma-omwegen of probleemvermijdende restricties in de programmatuur aanbrengen.
  • Installatie door cliënt: Als er geen expliciete afspraken zijn, is de cliënt zelf verantwoordelijk voor het installeren, inrichten, parametriseren, tunen van de gecorrigeerde programmatuur of nieuwe versies. Ook de benodigde aanpassingen aan de gebruikte apparatuur en omgeving vallen onder de verantwoordelijkheid van de cliënt.
  • Geen dataconversie: Tenzij uitdrukkelijk anders afgesproken, is de leverancier niet verplicht om dataconversie uit te voeren.

26.2 Beperkingen van het onderhoud

  • De leverancier garandeert niet dat de programmatuur zonder onderbreking, fouten, of andere gebreken zal werken, of dat alle fouten of gebreken zullen worden verbeterd. Er kan dus geen garantie worden gegeven voor volledige foutloosheid of continuïteit.

26.3 Kosten van herstel

  • Kosten van herstel: Indien de fouten het gevolg zijn van gebruiks- of onoordeelkundig gebruik door de cliënt, of van oorzaken die niet aan de leverancier te wijten zijn, kunnen de kosten van herstel volgens de gebruikelijke tarieven van de leverancier in rekening worden gebracht.
  • Herstel van verloren gegevens: Het herstel van verminkte of verloren gegane gegevens valt niet onder het onderhoud.

26.4 Nieuwe versies en beëindiging van ondersteuning voor oude versies

  • Verbeterde versies: Indien er verbeterde versies van de programmatuur beschikbaar komen, zal de leverancier deze aan de cliënt ter beschikking stellen.
  • Beperkingen na drie maanden: Drie maanden na het beschikbaar stellen van een verbeterde versie is de leverancier niet meer verplicht om fouten in de oude versie te herstellen of ondersteuning voor de oude versie te verlenen.
  • Nieuwe versies met extra functionaliteit: Als de nieuwe versie nieuwe mogelijkheden en functies bevat, kan de leverancier eisen dat de cliënt een nieuwe overeenkomst aangaat en daarvoor een nieuwe vergoeding betaalt.

26.5 Geen verplichting tot latere onderhoudsovereenkomst

  • Geen onderhoudsovereenkomst: Indien de cliënt niet gelijktijdig met de overeenkomst voor de programmatuur een onderhoudsovereenkomst aangaat, kan de leverancier niet verplicht worden om op een later moment alsnog een onderhoudsovereenkomst te sluiten.

26.6 Betaling van onderhoudskosten

  • Facturering van onderhoudskosten: Bij gebreke van een uitdrukkelijk overeengekomen factureringsschema zijn alle bedragen die betrekking hebben op het onderhoud van de programmatuur verschuldigd voor aanvang van de onderhoudsperiode.
 

27: Programmatuur van toeleverancier

Dit artikel regelt de situatie waarbij de leverancier programmatuur van derden aan de cliënt ter beschikking stelt. De bepalingen van dit artikel zijn van toepassing wanneer de leverancier programmatuur van externe partijen (toeleveranciers) levert.

27.1 Voorwaarden van derden

  • Toepassing van derden voorwaarden: Indien de leverancier programmatuur van derden aan de cliënt levert, dan zijn de voorwaarden van de derden van toepassing op die programmatuur. Dit betekent dat, ondanks de algemene voorwaarden van de leverancier, de voorwaarden van de derde partij, die de programmatuur heeft geleverd, voorrang hebben.
  • Terzijdestelling van leverancier voorwaarden: In dat geval worden de bepalingen van de algemene voorwaarden van de leverancier terzijde gesteld voor wat betreft de programmatuur van de derde partij. De cliënt moet deze voorwaarden van derden aanvaarden.
  • Inzage van voorwaarden: De voorwaarden van de derde partij zullen ter inzage liggen bij de leverancier. Indien de cliënt deze voorwaarden niet direct kan inzien, zal de leverancier ze op verzoek kosteloos toesturen.
  • Toepassing van de algemene voorwaarden: Als de voorwaarden van de derden om welke reden dan ook niet van toepassing worden geacht of buiten toepassing worden verklaard in de relatie tussen de cliënt en de leverancier, dan blijven de algemene voorwaarden van de leverancier onverkort van kracht voor wat betreft de programmatuur van de derde partij.
 

Verkoop van Apparatuur

In dit hoofdstuk worden de voorwaarden beschreven die van toepassing zijn wanneer de leverancier apparatuur aan de cliënt verkoopt. Deze bepalingen gelden naast de algemene bepalingen die in de algemene voorwaarden zijn opgenomen.

1. Definities en Toepassing

  • Apparatuur: Onder het begrip ‘apparatuur’ wordt niet alleen de volledige apparatuur, maar ook losse onderdelen van apparatuur verstaan. Dit betekent dat de bepalingen niet alleen betrekking hebben op de verkoop van een compleet apparaat, maar ook op de verkoop van onderdelen die kunnen worden gebruikt in of als onderdeel van de apparatuur.

2. Algemene Toepassing

  • De bepalingen in dit hoofdstuk zijn van toepassing indien de leverancier apparatuur verkoopt aan de cliënt.
  • Deze bepalingen werken aanvullend op de algemene voorwaarden die van toepassing zijn op de overeenkomst tussen leverancier en cliënt.
 

28. Selectie van Apparatuur, Aflevering en Risico

28.1 Risico van Selectie

  • De cliënt draagt zelf het risico voor de selectie van de apparatuur.
  • Leverancier garandeert niet dat de apparatuur geschikt is voor het beoogde gebruik van de cliënt, tenzij het gebruiksdoel expliciet en zonder voorbehoud in de schriftelijke koopovereenkomst is vastgelegd. Dit betekent dat de cliënt verantwoordelijk is voor het kiezen van de juiste apparatuur, tenzij een specifiek doel in de overeenkomst is vermeld.

28.2 Aflevering van Apparatuur

  • De apparatuur wordt afgeleverd op de plaats van het magazijn van de leverancier.
  • Leverancier zal de apparatuur alleen op een andere locatie afleveren als dit schriftelijk is overeengekomen.
  • De leverancier zal de cliënt zo veel mogelijk tijdig informeren over het beoogde aflevertijdstip, maar de aflevertijden zijn altijd indicatief (niet bindend).

28.3 Kosten van Aflevering

  • De aflevering vindt plaats op de afgesproken locatie tegen de overeengekomen koopprijs.
  • Tenzij anders afgesproken, zijn in de koopprijs geen kosten inbegrepen voor zaken zoals:
    • Vervoer
    • Verzekering
    • Takel- en hijswerk
    • Inhuur van tijdelijke voorzieningen

28.4 Risico van Verlies, Diefstal of Beschadiging

  • Het risico van verlies, diefstal of schade aan de apparatuur gaat over op de cliënt zodra de apparatuur is afgeleverd.
  • Indien een vervoerder wordt ingeschakeld, bijvoorbeeld op verzoek van de cliënt, gaat het risico over op de cliënt op het moment dat de apparatuur aan de vervoerder wordt overgedragen.

28.5 Verpakking

  • Leverancier verpakt de apparatuur volgens de gebruikelijke maatstaven.
  • Als de cliënt een speciale verpakking verlangt, moet de cliënt de extra kosten hiervan vergoeden.
  • De cliënt is verplicht om de vrijgekomen verpakkingen volgens de geldende overheidsvoorschriften te behandelen. De cliënt moet de leverancier vrijwaren van claims van derden die voortkomen uit niet-naleving van deze voorschriften.

29. Omgevingseisen en Installatie

29.1 Verantwoordelijkheid voor Omgeving

  • Cliënt is verantwoordelijk voor het zorgen voor een geschikte omgeving voor de apparatuur, volgens de specifieke eisen die door de leverancier zijn aangegeven.
  • Deze omgeving kan bijvoorbeeld betrekking hebben op zaken zoals temperatuur, luchtvochtigheid, en andere technische vereisten.

29.2 Installatie door Leverancier

  • Indien schriftelijk overeengekomen, zal leverancier de apparatuur installeren of laten installeren.
  • De verplichting van de leverancier om de apparatuur te installeren omvat geen installatie van programmatuur en geen dataconversie, tenzij anders overeengekomen.

29.3 Installatieplaats en Voorbereidingen

  • Cliënt moet vóór de aflevering van de apparatuur een passende installatieplaats aanbieden, voorzien van alle noodzakelijke faciliteiten voor de installatie.
  • Dit omvat bijvoorbeeld zaken zoals bekabeling en telecommunicatiefaciliteiten.
  • De cliënt moet ook alle benodigde instructies van de leverancier opvolgen om de installatie soepel te laten verlopen.

29.4 Toegang voor Installatiewerkzaamheden

  • De cliënte moet de leverancier toegang verschaffen tot de installatieplaats tijdens de normale werkdagen en -uren van de leverancier om de nodige installatie- en werkzaamheden uit te voeren.

30. Garantie

30.1 Verantwoordelijkheid en Herstel door Leverancier

  • Leverancier zal zich naar beste vermogen inzetten om materiaal- en fabricagefouten in de apparatuur, alsook in onderdelen geleverd in het kader van garantie of onderhoud, binnen een redelijke termijn kosteloos te herstellen. Dit geldt als de fouten binnen drie maanden na aflevering gedetailleerd bij de leverancier zijn gemeld.
  • Als herstel niet mogelijk is, te lang duurt, of onevenredig hoge kosten met zich meebrengt, heeft de leverancier het recht om de apparatuur kosteloos te vervangen door soortgelijke (maar niet noodzakelijk identieke) apparatuur.
  • Dataconversie die noodzakelijk is vanwege herstel of vervanging valt buiten de garantie.
  • Alle vervangen onderdelen worden eigendom van de leverancier.
  • De garantieverplichting vervalt als de materiaal- of fabricagefouten volledig of gedeeltelijk veroorzaakt worden door onjuist, onzorgvuldig of ondeskundig gebruik, buitengewone oorzaken zoals brand of waterschade, of wijzigingen die door de cliënt aan de apparatuur of de onderdelen zijn aangebracht zonder toestemming van de leverancier. Deze toestemming zal de leverancier niet onredelijk onthouden.

30.2 Herstel buiten Garantie

  • Werkzaamheden en kosten van herstel die buiten de garantie vallen zullen door de leverancier in rekening worden gebracht volgens de gebruikelijke tarieven van de leverancier.

30.3 Geen Herstel na Garantieperiode

  • De leverancier is niet verplicht herstel te bieden voor fouten die na afloop van de garantieperiode (drie maanden na aflevering) zijn gemeld, tenzij er een onderhoudsovereenkomst is gesloten die herstel na de garantieperiode dekt.

31. Apparatuur van Toeleverancier

31.1 Voorwaarden van Derden

  • Indien de leverancier apparatuur van derden aan de cliënt levert, zullen de voorwaarden van die derden van toepassing zijn, mits dit schriftelijk door de leverancier aan de cliënt is meegedeeld.
  • Cliënt aanvaardt de voorwaarden van die derden. Deze voorwaarden zijn voor de cliënt ter inzage beschikbaar bij de leverancier, en de leverancier zal deze kosteloos op verzoek van de cliënt toezenden.
  • Als de voorwaarden van derden om welke reden dan ook niet van toepassing zijn in de relatie tussen de cliënt en de leverancier, of als ze buiten toepassing worden verklaard, blijven de algemene voorwaarden van de leverancier onverkort van kracht.

Onderhoud van Apparatuur

De bepalingen in dit hoofdstuk, getiteld “Onderhoud van apparatuur”, zijn, naast de Algemene Bepalingen van deze algemene voorwaarden, van toepassing wanneer de leverancier en cliënt een overeenkomst voor onderhoud van apparatuur hebben gesloten.

Samenvatting:

  • De bepalingen in dit hoofdstuk gelden specifiek voor gevallen waarin er een onderhoudsovereenkomst bestaat tussen de leverancier en de cliënt voor de apparatuur.
  • De bepalingen werken aanvullend op de algemene voorwaarden van de leverancier, die ook van toepassing zijn bij onderhoudsovereenkomsten.

32. Duur van de onderhoudsverplichting

32.1 De overeenkomst voor onderhoud van apparatuur wordt aangegaan voor de tussen partijen overeengekomen duur. Als er geen specifieke duur is afgesproken, geldt er een duur van één jaar.

32.2 De duur van de overeenkomst wordt stilzwijgend verlengd voor de oorspronkelijke periode, tenzij cliënt of leverancier de overeenkomst schriftelijk beëindigt. Dit moet gebeuren met inachtneming van een opzegtermijn van drie maanden voor het einde van de betreffende periode.


33. Onderhoud

33.1 De inhoud en omvang van de door leverancier te leveren onderhoudsdiensten, alsmede de eventuele serviceniveaus, zullen in een schriftelijke overeenkomst tussen partijen worden vastgelegd. Als er geen schriftelijke overeenkomst is, is leverancier verplicht om zich naar beste vermogen in te spannen om storingen, die naar behoren door cliënt bij leverancier zijn gemeld, binnen een redelijke termijn te verhelpen. Een storing wordt gedefinieerd als het niet of niet zonder onderbreking voldoen aan de door leverancier schriftelijk kenbaar gemaakte specificaties van de apparatuur. Van een storing is alleen sprake als de cliënt deze kan aantonen en kan reproduceren.

33.2 Het onderhoud wordt verricht tijdens de geldende werkdagen en werkuren van leverancier.

33.3 Leverancier behoudt zich het recht voor om zijn onderhoudsverplichtingen op te schorten zolang er zich op de plaats van de apparatuur omstandigheden voordoen die, naar het oordeel van leverancier, risico’s voor de veiligheid of gezondheid van de medewerkers van leverancier met zich meebrengen.

33.4 Leverancier zorgt ervoor dat zijn expertise over de apparatuur actueel wordt gehouden. Leverancier zal alle relevante gegevens betreffende de aan de apparatuur verrichte werkzaamheden registreren en vastleggen in zijn administratie. Cliënt kan op eis inzage krijgen in de vastgelegde gegevens.

33.5 Vervanging van onderdelen vindt plaats wanneer dit naar het oordeel van leverancier noodzakelijk is om storingen te herstellen of te voorkomen. De vervangen onderdelen blijven eigendom van leverancier.


34. Onderhouds- en gebruiksvoorwaarden

34.1 Cliënt dient onmiddellijk na het optreden van een storing aan de apparatuur leverancier daarvan in kennis te stellen. Dit gebeurt door middel van een gedetailleerde omschrijving van de storing, opgesteld door een ter zake kundige medewerker van cliënt. Cliënt is verplicht het personeel van leverancier, of door leverancier aangewezen derden, toegang te verschaffen tot de plaats van de apparatuur, alle noodzakelijke medewerking te verlenen en de apparatuur ter beschikking te stellen voor onderhoudswerkzaamheden.

34.2 Op verzoek van leverancier zal een ter zake kundige werknemer van cliënt aanwezig zijn bij de onderhoudswerkzaamheden voor raadpleging. Cliënt heeft het recht om bij alle ten behoeve van cliënt uit te voeren werkzaamheden aanwezig te zijn.

34.3 Cliënt is bevoegd om niet door leverancier geleverde apparatuur en systemen aan de verkochte apparatuur aan te sluiten en niet door leverancier geleverde programmatuur te installeren. De kosten van het onderzoeken en verhelpen van storingen die voortvloeien uit het aansluiten van niet door leverancier geleverde apparatuur of uit het installeren van niet door leverancier geleverde programmatuur, komen volledig voor rekening van cliënt.

34.4 Indien leverancier van oordeel is dat het voor het onderhoud van de apparatuur nodig is om verbindingen van de apparatuur met andere systemen of apparatuur te testen, zal cliënt deze andere systemen of apparatuur, evenals de desbetreffende testprocedures en informatiedragers, ter beschikking stellen aan leverancier.

34.5 Cliënt dient testmateriaal dat niet tot de normale outillage van leverancier behoort, ter beschikking te stellen indien dit nodig is voor de onderhoudswerkzaamheden.

34.6 Cliënt is verantwoordelijk voor de technische, ruimtelijke en telecommunicatievoorzieningen die noodzakelijk zijn om de apparatuur goed te laten functioneren. Het onderhoud dekt uitdrukkelijk niet deze voorzieningen en aansluitingen.

34.7 Cliënt draagt het risico van verlies, diefstal of beschadiging van de apparatuur gedurende de periode dat leverancier deze onder zich heeft voor onderhoudswerkzaamheden. Het is aan cliënt om dit risico te verzekeren. Voordat de apparatuur aan leverancier voor onderhoud wordt aangeboden, moet cliënt zorgen voor een deugdelijke en volledige reservekopie van alle in de apparatuur vastgelegde programmatuur en data.

34.8 Leverancier aanvaardt geen onderhoudsverplichtingen voor apparatuur die niet in Nederland is opgesteld, tenzij schriftelijk anders overeengekomen.

34.9 Bij gebrek van een overeengekomen factureringsschema zijn alle bedragen die betrekking hebben op het onderhoud van de apparatuur verschuldigd bij aanvang van de onderhoudsperiode.


35. Uitsluitingen

35.1 Werkzaamheden die voortvloeien uit het onderzoek of herstel van storingen die het gevolg zijn van onoordeelkundig gebruik van de apparatuur, of van buitenkomende oorzaken zoals gebreken in communicatielijnen, spanningsvoorziening, of het gebruik van apparatuur, programmatuur of materialen die niet onder de overeenkomst vallen, worden uitgesloten van de verplichtingen van leverancier op grond van de overeenkomst. Deze werkzaamheden zullen apart in rekening worden gebracht bij cliënt tegen de gebruikelijke tarieven.

35.2 De onderhoudsprijs omvat niet de volgende werkzaamheden of kosten:

  • Het vervangen van verbruiksartikelen, zoals onder andere magnetische opslagmedia en inktlinten.
  • Vervangingskosten van onderdelen, evenals onderhoudsdiensten voor het herstel van storingen die geheel of gedeeltelijk zijn veroorzaakt door pogingen tot herstel door anderen dan leverancier.
  • Werkzaamheden die nodig zijn voor een gedeeltelijke of algehele revisie van de apparatuur.
  • Modificaties aan de apparatuur.
  • Werkzaamheden met betrekking tot verplaatsing, verhuizing, of herinstallatie van de apparatuur, of werkzaamheden die voortvloeien uit deze handelingen.

 

Scroll naar boven